HR-dienstverlener Acerta Consult ging bij 2.000 werknemers en 500 Belgische bedrijven na hoe belangrijke parameters als de work-life balance en de werkdruk vandaag geëvalueerd worden. Wat blijkt: hoewel het best goed zit met het evenwicht tussen werk en privéleven, zou de werkdruk behoorlijk toegenomen zijn. Werknemers uit de private sector geven hun persoonlijke work-life balance gemiddeld een 7,3 op 10, maar de resultaten op vlak van werkdruk zijn minder positief.
De inzet van geolokalisatiesystemen in bedrijfswagens mag, maar niet zonder duidelijke spelregels. Dat onderstreept de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) in een recente beslissing. De uitspraak kwam er naar aanleiding van een bedrijf dat technici dagelijks uitstuurt voor installaties, onderhoud en herstellingen bij klanten. De werkgever gebruikte een trackingsysteem om verplaatsingen te registreren, maar ging daarbij op meerdere punten uit de bocht.
Werven bedrijven nog wel op de juiste manier? Een recent beroepenonderzoek van Randstad doet een opvallende vaststelling: 90% van de Belgen kijkt eerst naar het beroep en pas daarna naar de werkgever. De boodschap is duidelijk: niet alleen de aantrekkingskracht van een bedrijf telt, ook de job zelf moet overtuigen. Voor het onderzoek bevroeg Randstad 3.000 Belgen over de aantrekkelijkheid van 140 beroepen.
De afschaffing van de veelbesproken Federal Learning Account (FLA), een transparant online platform voor het registreren en het beheren van de opleidingen van medewerkers, is weer een stapje dichterbij. De regering stelt de deadline voor de eerste registraties immers opnieuw uit, ditmaal tot 1 september 2025.
Zowel de maximale kilometervergoeding voor werknemers als het maximumforfait van de telewerkvergoeding is erop vooruitgaan. Waar de compensatie voor professionele verplaatsingen met het eigen voertuig nu tot 0,4320 euro per kilometer kan bedragen, gaat met structureel thuiswerken sinds kort een vergoeding van maximaal 157,83 euro gepaard.
Phishing blijft de meest voorkomende vorm van onlinefraude, maar het aantal meldingen nam in 2024 opvallend af. Volgens het jaarverslag van Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten, kwamen er 26,4 procent minder klachten binnen over phishing dan het jaar ervoor. Toch is er geen reden tot juichen: andere fraudetypes winnen aan terrein. Ombudsfin ontving in totaal 8.857 klachten in 2024, een stijging van 5,8 procent tegenover 2023.
Het is zover: de nieuwe regels van de verstrengde tabakswetgeving zijn van toepassing. Het gaat om het anti-tabaksplan dat de vorige federale regering in 2023 stemde en voor tal van maatregelen 1 april 2025 meekreeg als startpunt. Belangrijk voor ondernemers zijn het verbod op de verkoop van tabaksproducten in voedingswinkels groter dan 400 m2 en het uitstalverbod voor handelaars die wel nog sigaren, (e-)sigaretten en toebehoren mogen aanbieden.
Begin dit jaar las u in deze nieuwsbrief over het nieuwe statutair vastgelegde urenpakket van jobstudenten. Dat had de voorbije twee jaar een tijdelijk opgeschroefde maximumduur (600 werkuren per jaar) gekend, maar was in januari terug op het oude peil (475 werkuren per jaar) beland. Na hevige kritiek vanuit studentenmiddens en werkgeversorganisaties kiest de Arizona-regering nu voor een nieuwe verhoging, naar maximaal 650 werkuren.
Werknemers die hun elektrische bedrijfswagen thuis opladen via een laadinfrastructuur geïnstalleerd door hun werkgever, kunnen daar een vergoeding voor ontvangen. Daarbij betaalt de werkgever het stroomverbruik terug. Dat gebeurt dit jaar uitzonderlijk op basis van een forfaitair maximumtarief zonder fiscale nadelen, dat in navolging van de stijgende energieprijzen hoger ligt in het tweede kwartaal.
Werkgevers die binnen hun bedrijf een bonusplan willen toekennen en als refertejaar het volledige jaar 2025 vooropstellen, moeten de bijhorende administratieve formaliteiten uiterlijk op 30 april 2025 afronden. Dat is tegelijkertijd de einddatum voor elke referteperiode die het tweede kwartaal beslaat. De procedure verschilt voor ondernemingen met vakbondsafvaardiging en ondernemingen zonder vakbondsafvaardiging.
Op 1 april worden de lang aangekondigde inzetbaarheidsbevorderende maatregelen bij ontslag definitief van kracht. Deze maatregelen zijn het vlaggenschip van de arbeidsdeal uit 2022 en zetten een opzeggingstermijn van ten minste 30 weken om in een pakket maatregelen om ontslagen werknemers beter op te leiden en hun kansen op een nieuwe job te vergroten.
Afgelopen weekend, in de nacht van 29 op 30 maart, schakelden we opnieuw over op de zomertijd. Om 2 uur werd de klok een uur vooruitgezet naar 3 uur. Voor werkgevers en werknemers in ploegenarbeid roept dit de vraag op: wordt de nachtploeg voor dat ene ‘verdwenen’ uur minder betaald? Volgens de collectieve arbeidsovereenkomst (cao nr. 30) die hierover in de Nationale Arbeidsraad werd afgesloten, blijft het loon voor de nacht van de tijdsoverschakeling behouden.
Het gezegde dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel verdient misschien wat nuance. Zo raapt in uitgebalanceerde teams de krachtigere speler al eens het steekje op dat een andere laat vallen. Toch rijst ook dan de vraag of er voldoende sterke schakels zijn om de boel draaiende te houden. In weinig andere domeinen geldt de wijsheid ook zo letterlijk dan in dat van de transport-, logistieke en maritieme sector.
Ondanks een nijpend personeelstekort en een groeiende conjuncturele druk houdt de Belgische transportsector zich kranig. Dat blijkt uit een analyse van de balansen door Trends Business Information. Tot 2023 bleef de sector investeren, maar de economische onzekerheid doet stilaan twijfel in de rangen sluipen.
In het lijstje van knelpuntberoepen staat vrachtwagenchauffeur al een tijd lang met stip genoteerd. Naast de klassieke opleidingen mikt de sector sinds kort ook op zij-instromers. Met succes, in 2024 kwamen er op die manier alvast 140 nieuwe chauffeurs bij.
Soms is er geen gebrek aan goede wil, maar wel aan de randvoorwaarden om die te concretiseren. Dat is precies wat er aan de hand is in de transportsector: hoewel de nood aan een transitie naar emissievrij wegvervoer breed gedragen wordt, maakt de economische, politieke en technologische context het naar verluidt onmogelijk om de groene ambities tijdig te realiseren. Zeker voor KMO’s.
De elektrificatie van zwaar transport is een cruciale stap in de strijd tegen de CO2 -uitstoot. Maar bedrijven en de transport- sector worstelen nog met uitdagingen op het gebied van kostprijs, infrastructuur, technologie en overheidssteun. Drie experts geven een stand van zaken en reiken mogelijke oplossingen aan.
In 2024 reden er al zo’n 75 Vlaamse en 15 Waalse supertrucks – vrachtwagens met een lengte tussen 18,75 en 25,25 meter en een gewicht van 44 tot 60 ton – op de Belgische snelwegen. Maar binnenkort zouden dat er wel eens heel wat meer kunnen zijn. De Vlaamse regering hoopt het gebruik van langere en zwaardere vrachtwagens (LZV’s) ten laatste tegen 30 juni 2026 te bestendigen in wetgeving. Wallonië laat allicht niet lang op zich wachten.
Geopolitieke spanningen, de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben internationaal de productie- en toeleveringsketens onder druk gezet. Dat dwingt bedrijven om hun sourcingstrategieën te herzien en productie dichter bij huis te brengen. Maar hoe concreet zijn reshoring en nearshoring intussen?
Op de ex-terreinen van Ford Genk werd tijdens de eerste maanden van dit jaar de laatste hand gelegd aan een nieuwe containerhaven. De ambitie van Port of Limburg? “De komende jaren uitgroeien naar 350.000 verplaatste containers op jaarbasis”, getuigt CEO Benjamin Hermans.
Binnen de wereld van e-commerce is snel en efficiënt producten bij klanten doen terechtkomen bepalender dan ooit. Professor Supply Chain Management Roel Gevaers vertelt hoe je als bedrijf de best passende fulfilmentpartner selecteert.
Onderzoeksgroep Robotics & Multibody Modeling van de VUB runt inmiddels één jaar het AugmentX Research Lab: een kenniscentrum rond de ontwikkelingen en implementatie van collaboratieve robots en exoskeletten. Coördinator Tom Turcksin getuigt over de technologische evoluties en de integratie in het werkveld.
Bij het inschrijven van een nieuw bedrijf in de Kruispuntbank van Ondernemingen mogen vanaf 28 maart nog maximaal vijf hoofdactiviteiten worden vermeld. Dat is een belangrijke wijziging in de richtlijnen van de FOD Economie, die de kwaliteit van de gegevens in deze databank zo hoopt te verhogen.
België heeft nog tot 7 juni 2026 om de EU-richtlijn Loontransparantie om te zetten in nationale regelgeving. Die richtlijn verplicht bedrijven om hun medewerkers maar ook hun sollicitanten beter te informeren over het vastgelegde salarisbeleid. Het is een van de maatregelen die Europa treft om de genderloonkloof verder terug te dringen.
Sinds het aanslagjaar 2024 kan de fiscus niet-uitgekeerde passieve inkomsten van bepaalde buitenlandse dochtervennootschappen zwaarder belasten. Omdat daarover de nodige onduidelijkheid bestond, heeft de fiscus een circulaire gepubliceerd over de toepassing van de regels rond deze zogenaamde Controlled Foreign Companies (CFC).
De doorlooptijd van outplacementbegeleiding in België was in 2024 twee weken korter dan tien jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van Randstad Risesmart, marktleider in outplacement. In 2024 duurde een gemiddeld traject 135 dagen, tegenover 149 dagen in 2014. Voor 55-plussers lag de doorlooptijd zelfs onder het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar.
Op 30 januari 2025 trad de nieuwe Europese vennootschapsrichtlijn (2025/25) in werking. Europa wil met deze richtlijn het vennootschapsrecht verder digitaliseren en transparanter maken. Een van de speerpunten is de verdere digitalisering van vennootschapsprocedures. Oprichting, registratie en bepaalde administratieve wijzigingen kunnen voortaan volledig online verlopen via geharmoniseerde digitale platformen. De introductie van het EU-bedrijfscertificaat moet daarnaast de grensoverschrijdende samenwerking tussen bedrijven vergemakkelijken.
De federale overheid zal tienduizend zelfstandige ondernemers verplichten om een deel van hun coronasteun terug te betalen. Dat is het gevolg van een arrest van het Grondwettelijk Hof, dat eind februari heeft bevestigd dat de voorwaarde rond kinderlast bij de uitkering van het crisisoverbruggingsrecht niet discriminerend was. Gemiddeld gaat het om een terugvordering van 3.330 euro per ondernemer.
De Europese Commissie mikt op een eenvoudiger ondernemingsklimaat. Daarom sprak ze de ambitie uit om de administratieve lasten voor bedrijven tegen 2029 met 25% (grote ondernemingen) tot 35% (kmo’s) te verminderen. Het eerste voorgestelde ‘omnibuspakket’ van vereenvoudigingsmaatregelen is bekend en spitst zich toe op de verplichtingen rond duurzaamheidsrapportering.
In navolging van heel wat andere overheidsinstellingen verzendt de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD WASO) zijn brieven naar ondernemingen sinds 1 maart via de e-Box Enterprise. Aangetekende brieven komen wel nog toe in de analoge brievenbus.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) kondigde half februari een nieuw tarieven- en productengamma aan, dat in de loop van 2025 zal worden ingevoerd. Ze sleutelt daarbij ook aan de woon-werkabonnementen, met alle financiële en administratieve gevolgen van dien.
De federale regering werkt aan een hervorming die de arbeidsorganisatie ingrijpend kan veranderen: de annualisering van de arbeidstijd via zogenaamde ‘accordeonuurroosters’. Dit systeem zou werknemers en werkgevers meer flexibiliteit geven door de arbeidsuren niet langer per week, maar op jaarbasis te regelen. De maatregel staat vermeld in het regeerakkoord en zou uiterlijk op 30 juni 2025 moeten worden ingevoerd, na overleg met de sociale partners.
Vanaf 12 augustus 2026 moeten bedrijven in alle lidstaten van de Europese Unie rekening houden met de nieuwe ‘Regulation on packaging and packaging waste’. Met klemtonen als hergebruik en recyclage is de ambitie duidelijk: de Europese verpakkingsprocessen ingrijpend verduurzamen.
De investeringen in ons land lagen in 2024 maar liefst 4% hoger dan voor de coronapandemie. Dat blijkt uit het nieuwste investeringsonderzoek van de Europese Investeringsbank Groep (EIB). Belgische bedrijven blijven op die manier Europese koplopers in innovatie en digitale transformatie.
Net als de industrie krijgt ook de bouw een prominente en minder benijdenswaardige rol in de economische onheilsberichten en negatieve statistieken. En die naakte realiteit liegt er helaas niet om. Zo laten de negatieve cijfers die de beroepsfederaties de voorbije jaren zien ook hun sporen na in de analyses van Trends Business Information.
Kwartaal na kwartaal bericht de bouwsector over een toenemend aantal faillissementen. Een balansanalyse van Trends Business Information toont aan hoe een beperkte marge, stijgende kosten en dalende investeringsmogelijkheden de zuurstof uit de bouw halen.
Off-site bouwen belooft efficiëntie en duurzaamheid. Maar hogere kosten, logistieke uitdagingen en conservatisme bij bouwheren en een deel van de bouwsector maken een snelle doorbraak in België lastig.
In een ideale circulaire wereld worden herbruikbare bouwmaterialen in één beweging overgebracht van een sloop naar een nieuwbouwwerf even verderop. Een meer realistische tussenstap zijn online marktplaatsen waar vraag en aanbod elkaar vinden. Hoe doen de Belgische pioniersprojecten het? En is er hoop op een ééngemaakt circulair platform?
Ringland in Antwerpen, de kruispunten in het Zoniënwoud, de A11 en de Waaslandhaven bewijzen dat publieke opdrachtgevers en projectontwikkelaars tegenwoordig op een andere manier met infrastructuur omgaan. Door er in de ontwerpfase een holistisch perspectief op na te houden, ontstaan evenwichtige landschappen met aandacht voor economie, mens en milieu.
Thuiswerken is een blijver. Werkgevers ervaren echter dat dit ten koste van het teamgevoel en de verbondenheid met de organisatie gaat. Hoe krijgen ze hun medewerkers weer naar kantoor? Een aantrekkelijke werkomgeving, gericht op ontmoeting, kennisoverdracht en productiviteit, lijkt de sleutel tot succes.
Anno 2025 is het niet al nieuwbouw wat de klok slaat. Nu de problematiek van het verouderd vastgoed niet langer genegeerd kan worden en de klimaatambities tegelijk radicale inspanningen vereisen, wint het revaloriseren van bestaande gebouwen sterk aan belang. Daarbij blijft de structuur intact en zijn het de nieuwe duurzame technieken en de eventueel bijgestuurde indeling die het gerenoveerde pand afstemmen op de noden van deze tijd.
De transformatie van kantoren naar woningen lijkt een logische oplossing voor de groeiende woningnood. Bouwtechnische hindernissen, stedenbouwkundige regelgeving en een hoog btw-tarief maken dergelijke projecten echter erg uitdagend.
Kan artificiële intelligentie bijdragen aan een slimmer, efficiënter en veiliger bouwproces? Absoluut, antwoordt AI-experte Mieke De Ketelaere. Maar ze waarschuwt ook voor valkuilen en een verkeerd begrip van AI.
Op vlak van offshore windenergie vervulden de landen rond de Noordzee en zeker ook België de voorbije decennia een voortrekkersrol. Zetten de financiële kater van het energie-eiland in de Noordzee en de twijfels rond de netinfrastructuur aan land de Belgische ambities inzake offshore windenergie op losse schroeven?
Sinds 7 februari kunnen werkgevers de fiscale fiches van hun werknemers voorleggen bij de belastingdienst. Die fiches omvatten alle bezoldigingen van het kalenderjaar 2024. Het indienen ervan kan naar goede gewoonte via Belcotax-on-web.
Steeds meer Belgische bedrijven belonen hun werknemers met een collectieve bonus. In 2024 ontving ongeveer één op de vijf werknemers een collectieve bonus in de vorm van een cao 90-loonbonus of een winstpremie. Dat blijkt uit de meest recente loondata van SD Worx, gebaseerd op de lonen van meer dan 1,2 miljoen werknemers in de privésector bij ruim 37.000 werkgevers. Het mediaanbedrag van deze bonussen bedraagt 1.000 euro bruto.
De regering De Wever heeft in haar regeerakkoord vastgelegd dat het gunstregime voor auteursrechten opnieuw zal gelden voor digitale beroepen. Dit betekent een terugkeer naar de situatie van voor de regering De Croo, die de techsector expliciet had uitgesloten van het gunstige fiscale regime.
De werkzaamheidsgraad staat hoog op de agenda van de nieuwe federale regering. Met de ambitie die gevoelig op te krikken, omvat het regeerakkoord onder meer de nodige maatregelen om de re-integratie van (langdurig) zieke medewerkers te bevorderen. Het re-integratietraject wordt herzien, net als de procedure medische overmacht. De regering legt meer verantwoordelijkheid bij de langdurig zieken zelf – wie te weinig initiatief toont tijdens een re-integratietraject, ziet zijn ziekte-uitkering dalen.
“We hebben donker nodig om licht te zien.” Dat is één van de quotes waarmee we onszelf al eens moed inblazen wanneer het wat minder gaat. Toch lijkt het voor onze industrie steeds moeilijker om signalen van opklaringen te zien terwijl er aan duister geen gebrek is. Dat fenomeen is niet van gisteren en niet enkel ons land deelt in de klappen.
Met berichten over verlies aan jobgroei, besparingsplannen of sluitingen zijn de echo’s over de Belgische industrie anno 2024 allerminst positief. Om zicht te krijgen op de gezondheidstoestand van de Belgische industrie spitte Trends Business Information de balansen uit van om en bij 24.000 bedrijven.
De omzet- en exportcijfers in de chemie en lifesciences bewijzen dat de misschien wel belangrijkste industriële tak van ons land na een aantal uitstekende jaren plots in zwaar weer zit. En daar moet dringend verandering in komen, klinkt het in de sector.
Terwijl de Belgische industrie steeds meer inzet op nieuwe technologieën blijft de focus op duurzaamheid en productiviteit onverminderd belangrijk. We kijken vooruit naar 2025 én geven een overzicht van de belangrijkste trends en evoluties. Technologie is onmisbaar om de kloof te dichten en competitief te blijven tegenover buitenlandse markten.
Van betrouwbaardere machines tot lagere kosten: predictive maintenance, of voorspellend onderhoud, belooft véél voor bedrijven die afhankelijk zijn van dure apparatuur. In het Nederlandse PrimaVera-project werken wetenschappers en bedrijven samen aan oplossingen die storingen met ongekende nauwkeurigheid kunnen voorspellen.
Van inspecties in fabrieken, magazijnbeheer tot metingen op bouwwerven: (deels) op zichzelf opererende robots bieden een breed scala aan toepassingen die steeds vaker de rol van mensen aanvullen. De toekomst van werk is niet alleen mens of machine, maar de kracht van samenwerking.
Het beeld van de dierenarts met een zelfstandige praktijk behoort meer en meer tot het verleden. Dierenartsengroeperingen kregen in vijf jaar tijd vaste voet aan de grond en dat heeft ook impact op de farmasector.
Het debat over ultrabewerkte voeding gaat vaak over gezondheid en soms ook over de gebruikte terminologie. Minder in beeld is de economische impact van dit type voeding. Alle indicatoren tonen een ongeziene explosie in de voorbije drie decennia.
Dit is niet zomaar een nieuwe Top 5.000. Het is de laatste in een reeks van 160 Trends Top Edities voor een bijzondere man, zonder wie ik nu niet deze woorden zou weven. Zonder wie de meeste van mijn collega’s elkaar waarschijnlijk niet eens zouden kennen. Voor mij staat die persoon symbool voor hoe ondernemers zowel een persoonlijke als professionele stamboom nalaten. Want wie had ooit gedacht tot wat het gedurfde idee voor een lijstje van de 1.000 grootste bedrijven in Trends Magazine zou leiden.
De industriële en handelsondernemingen uit onze Top realiseerden in 2023 een omzet die met 9 miljard euro daalde of met 20 miljard euro steeg, naargelang we wel of niet rekening houden met de resultaten van Pfizer. Samen maakten de ondernemingen uit ons klassement 57 miljard euro winst, tegenover 40 miljard euro een jaar eerder. Die prestatie moeten we echter relativeren, in die zin dat alleen de stijgingen bij InBev Belgium, Telenet group en ExxonMobil Petroleum al 13 miljard euro bedragen.
De marges staan onder druk, zeker bij grote ondernemingen. Eén onderneming op drie ziet haar omzet in 2023 dalen. Iets minder dan de helft van de bedrijven ondervindt een daling van de EBITDA en cashflow. De druk op het personeel neemt toe. Pascal Flisch, analist bij Trends Business Information, licht de trends bij de Top 5.000 bedrijven toe.
Hoe schaarser onze arbeidsmarkt wordt, hoe groter de nood aan het re-integreren van langdurig zieken en het ontwikkelen van een inclusieve bedrijfscultuur. Wat kunnen beleid en bedrijven anders aanpakken om op deze twee assen vooruitgang te boeken?
In een snel veranderende wereld met geopolitieke spanningen en een onvoorspelbare economie staan ondernemingen voor ongekende uitdagingen. Vier bedrijfsleiders van grote en kleinere Belgische bedrijven uit diverse sectoren getuigen over hoe zij omgaan met onzekerheden en verandering. En voor welke obstakels ze onder meer oplossingen moeten bedenken. “Rustig afwachten is al lang geen optie meer.”
Voor het tweede jaar op rij is de wereldeconomie erin geslaagd niet in het doemscenario te zijn gevallen, met name een forse afkoeling. Het gevaar van een recessie blijft wel om de hoek loeren, maar is (nog) geen basisscenario. De groeiverwachtingen voor 2025 liggen eerder in de buurt van 2024. Geen hoogconjunctuur dus, maar ook geen economische winter.
Hoe zullen AI natives terugkijken op de periode waarin de bouwstenen gelegd worden voor de technologie die meer dan ooit over de lippen, toetsenborden of touchscreens gaat? Zal dat vergelijkbaar zijn met het ongeloof dat wij in de ogen van onze kinderen lezen wanneer we hen vertellen dat er in onze tijd geen internet was?
In 2014 stelde Europa een nieuwe index voor digitale competitiviteit voor - DESI, of New Digital Economy and Society Index – waarin ons land op de vijfde plaats stond. In 2022, minder dan tien jaar later, waren we naar de zestiende plaats gezakt! De redenen daarvoor waren het aantal afgestudeerden in ICT dat sinds 2016 niet meer was gestegen en slechte prestaties op het vlak van connectiviteit
Artificiële intelligentie mag dan met de meeste aandacht gaan lopen, toch blijft security voor de meeste CIO’s het belangrijkste agendapunt. Al is het toverwoord in securitymiddens intussen vooral ‘resilience’. Of anders gezegd: weerbaarheid. Betekent het dat het klassieke concept van cybersecurity stilaan heeft afgedaan? En moet het in dat geval definitief plaats ruimen voor een nieuwe kijk op IT-beveiliging?
De wereldwijde markt van big data en business analytics was volgens marktonderzoeker Research and Market in 2022 ruim 294 miljard dollar waard en zou meer dan verdubbelen tegen 2028. De belangstelling voor data analytics groeit dan ook exponentieel om tot betere en snellere besluitvorming te komen. Machine learning en AI gaan die trend nog versnellen.
Zoals elke nieuwe IT-technologie of nieuw IT-leveringsmodel had ook cloudcomputing lange tijd te lijden onder de verkoopijver van al te gretige leveranciers. Uiteindelijk deed ook hier de realiteitszin opnieuw zijn intrede. Vandaag zet de hybride cloud de toon. Is daarmee weer een nieuw ideaal opgedoken?
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Commissie, die een verplichte duurzaamheidsrapportering voorschrijft, legt een enorme uitdaging op het bord van veel bedrijven. IT blijkt daarbij een deel van het probleem, maar vooral ook van de oplossing.
SaaS, IaaS, DaaS, PaaS: het aantal vormen van ‘as-a-service’ blijft maar groeien en dus hebben we een overkoepelende term nodig, XaaS of Everything-as-a-Service. De redenen voor de populariteit van dit service-model zijn niet ver te zoeken: kostprijs, flexibiliteit en schaalbaarheid, om er maar een paar te noemen.
Het meest recente Ericsson Mobility Report laat er geen twijfel over bestaan: meer dan 60% van alle smartphones die vandaag van de band rollen, kunnen al met 5G werken. Vorig jaar werden wereldwijd zelfs ruim 240 nieuwe modellen gelanceerd die met de nieuwe standaard uit de voeten kunnen. En zowel telecomproviders als eindgebruikers zijn er als de kippen bij om van alle nieuwe faciliteiten gebruik te maken.
Net als vele anderen was u ongetwijfeld minder gelukkig toen de files opnieuw hun opwachting maakten. De hoop dat covid hier voor een blijver zou zorgen, maakte plaats voor een ferme wake-up call. Technologie kan niet alles oplossen, ondanks de doorbraak van de digitale werkplek, thuis of op kantoor, waarbij de auto meer dan ooit de wachtplek is voor onze verplaatsingen in het hybride tijdperk.
Als de nodige infrastructuur er is, zal een deel van de vloot vanzelf elektrificeren, zo staat in het Memorandum 2024-2029 van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA). Daaruit blijkt heel wat gezond verstand, dat voor alle types nieuwe energie opgaat. Misschien was het beter geweest daarmee te beginnen?
De transportsector in ons land doet het over het algemeen niet zo slecht, maar ziet zich tegelijk met flink wat nieuwe uitdagingen geconfronteerd. Vooral de duurzaamheidsvereisten zetten hier en daar flink wat druk op de marges. Dat blijkt uit een diepgaande sectoranalyse van Trends Business Information, op basis van cijfers voor de periode 2018 tot en met 2022.
Sinds begin dit jaar is het systeem van flexi-jobs uitgebreid naar heel wat bijkomende sectoren. De transportsector is daar nog altijd niet bij. Voor de vakbonden is dat niet meer dan normaal, de vervoersbedrijven daarentegen zijn wél vragende partij. Wij leggen beide standpunten naast mekaar
Bij personenwagens lijkt het a done deal: elektromotoren met batterijen zullen de komende jaren allicht de rol van de verbrandingsmotor overnemen. Bij vrachtwagens is die race nog niét gelopen. Naast stroom zijn er nog wel wat alternatieven die de transportsector de komende jaren kunnen vergroenen. Maar ook die komen met uitdagingen.
Elektrische (bestel)wagens en plug-in hybride trucks tonen de weg naar een duurzamer transport. Helaas zitten deze voertuigen even vaak vast in de files als hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Wanneer uw bedrijfsactiviteiten het toelaten, zijn dit misschien mogelijke efficiëntere alternatieven voor uw last-mile deliveries, koerierdiensten of dringende leveringen.
Sinds 1 januari 2024 is een eerste groep grote bedrijven verplicht om een duurzaamheidsverslag op te stellen. Dat werd vastgelegd in het Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de Europese Unie (EU) en maakt deel uit van de Europese Green Deal. Ook transportbedrijven worden daarbij verplicht om emissies te meten en te rapporteren. Hoe pak je dat op een goede manier aan, zodat het eerder een troef dan een verplicht nummer wordt?
In een moeilijke context is zowel het aantal transportbedrijven als het aandeel zelfstandige vrachtwagenchauffeurs of KMO’s met een handvol medewerkers afgenomen. Toch blikken zij die op begrip van hun opdrachtgevers konden rekenen met een positief gemoed terug op 2023 en hoopvol vooruit naar wat dit jaar zal brengen. Alleszins nog geen grootschalige switch naar elektrische voertuigen, zo blijkt.
De coronaperiode heeft bedrijven pijnlijk duidelijk gemaakt dat verstoringen in de toeleveringsketen omwille van materiaalschaarste of bottlenecks bij het transport hele industrieën in de war kunnen sturen. Dat heeft het belang van elastic logistics alleen maar vergroot.
Net zoals vliegtuigen automatische pilootfuncties aan boord hebben en autonome (bestel)wagens en trucks steeds dichterbij komen, zo zijn ook zelfvarende schepen geen verre sciencefiction meer. TU Delft-professor Rudy Negenborn, één van de Europese toponderzoekers binnen dit domein, vertelt waar we vandaag staan en hoe de technologie het potentieel heeft om de scheepvaart van morgen te revolutioneren.
De Belgische havens hebben er een slecht jaar opzitten. Zowel in Antwerpen-Zeebrugge als in Gent liep de goederenoverslag in 2023 stevig terug. Maritiem econoom Theo Notteboom ziet verschillende verklaringen en waarschuwt dat het te kort door de bocht zou zijn om daarvoor enkel naar de oorlog in Oekraïne te wijzen.
De vastberadenheid en het enthousiasme waarmee Bob de Bouwer als influencer avant la lettre de vraag “Kunnen wij het maken?” telkens met “Nou en of!” beantwoordde, wakkerde destijds het enthousiasme bij onze kinderen aan om zelf handschoen, hamer of truweel op te nemen. Misschien moeten we de populaire mascotte van onder het stof halen en een carrière-uitbreiding als zij-instromer voorstellen. Want de instroom van nieuwe werknemers blijft een grote uitdaging voor een sector die het in de meeste analyses sowieso al niet onder de markt heeft.
Een overzicht van de grootste bouwgroepen die in ons land actief zijn, op basis van de beschikbare geconsolideerde jaarrekeningen. Het klassement wordt zoals gewoonlijk aangevoerd door onze twee nationale baggeraars.
Willen we evolueren naar een klimaatneutrale wereld dan moet het gebouwenpark fors verduurzamen, want dat is verantwoordelijk voor maar liefst 37% van de CO2-uitstoot en 34% van het energieverbruik. De overheid wil de uitstoot van haar gebouwenpark daarom met minstens 85% verminderen tegen 2050. Naarmate de temperatuur stijgt, kijkt Europa steeds meer in de richting van slimme technologie als accelerator in de groene transitie.
Onroerend erfgoed is vastgoed met een verhaal. Dat maakt het aantrekkelijk voor projectontwikkelaars en gebruikers. Maar herbestemmen is complexer dan een nieuw gebouw neerpoten. Het is zoeken naar een haalbaar evenwicht tussen behoud en vernieuwing. Je kunt een bestemming niet opdringen aan een historisch pand.
Met een goedgekeurd investeringsprogramma van 5,3 miljard euro wordt 2024 het jaar van het relanceplan NextGen Belgium. Economen waarschuwen evenwel voor overdreven verwachtingen bij de infrastructuursector. Tegelijk zien ze een positieve trendbreuk. “Overheidsinvesteringen waren jarenlang bijna een taboe. Dat is gelukkig gekeerd.”
Hoewel er op vandaag al tal van innovatieve bouwmaterialen bestaan, met duurzaamheid als gemeenschappelijke noemer, vinden ze vaak moeilijk hun weg naar concrete projecten. Wat zijn de materialen van morgen en overmorgen en hebben bacteriën of nagroeibare materialen echt een toekomst?
In 2023 maakt het brede publiek kennis met het verbluffende potentieel van artificiële intelligentie. Teksten schrijven op commando en beelden genereren uit het niets lijken al aardig te lukken. Maar een woning ontwerpen en bouwen is nog een ander paar mouwen. Of toch niet?
Het zijn moeilijke tijden voor de bouw. Daarom heeft Embuild met het oog op de verkiezingen van 2024 een memorandum voor elk bestuursniveau opgesteld, met oplossingen voor een duurzame toekomst van de bouw- en installatiesector.
Een consortium bestaande uit Buildwise, Embuild Vlaanderen, NAV, Vlakwa en VLARIO begon in maart 2022 aan een ambitieus project rond waterbewust bouwen. Door een aantal pilootcases en hun technologische innovaties nauwgezet op te volgen en de vergaarde inzichten te bundelen, bieden de partnerorganisaties spelers uit de bouwsector handvatten om zelf aan de slag te gaan.
Onze klassieke woningmarkt heeft het lastig. Een woning kopen wordt voor een groeiende groep onbereikbaar. En de krapte op de private huurmarkt duwt ook de huurprijzen omhoog. Is coöperatief wonen een volwaardig alternatief?
In het strategische steekspel van partijen die omwille van het maatschappelijke belang in combinatie met de zorg voor de respectieve achterban hun hakken soms fel in de modder zetten, worden boeren en industrie wel eens gretig als (natuurlijke) vijanden uitgespeeld. Links en rechts werd al gewag gemaakt van een nieuwe boerenkrijg. Is er voldoende boerenverstand om samen de handen aan de ploeg te slaan?
Algemeen stijgt de omzet van de ondernemingen in onze Top met 25%, terwijl bij de meeste bedrijven sprake is van een stagnatie of zelfs een daling van de geproduceerde volumes. Dat is de paradox van het jaar, in het leven geroepen door de inflatie. De marges namen uiteraard af, zodat algemeen de ROE van de ondernemingen uit onze Top van 9,2% naar 8,6% daalt.
De grote industriële bedrijven houden goed stand in België, terwijl de middelgrote ondernemingen het een pak moeilijker hebben om rendabel te blijven. Dat blijkt uit een analyse van Trends Business Information, dat meteen oproept om extra te investeren in de categorie van middelgrote bedrijven.
De industrie in ons land mag dan al jaren in de klappen delen, de combinatie van een bijzonder ambitieus Europees klimaatbeleid en zeer sterk gestegen energieprijzen lijkt heel wat industriële bedrijven nu echt wel midscheeps te treffen. “De huidige situatie heb ik de voorbije twee decennia nooit eerder meegemaakt”, waarschuwt Frank Beckx, directeur van het Voka-kenniscentrum.
Kunnen we ons technisch onderwijs, naar Duits model, opwaarderen via het systeem van duaal leren? Onderwijsexperten tonen zich al jarenlang voorstander, maar vooral bij het bedrijfsleven zijn de eerste ervaringen niet onverdeeld positief. “Er is nood aan meer flexibiliteit binnen het onderwijs.”
In Canada realiseert Duravit momenteel 's werelds eerste CO2-neutrale fabriek voor keramische sanitairproducten. Een baanbrekende elektrische roloven die zijn stroom haalt uit waterkracht vormt het hart van de site.
Industriële internet of things (IoT)-oplossingen en digitale platformen voor geautomatiseerde dataverzameling maken zowel de productievloer als de managementbeslissingen van ondernemingen uit de procesindustrie duidelijker en doordachter.
Drukkerij Flex Print uit Wilrijk pakt uit met de allereerste bedrukbare plaat volledig vervaardigd uit gerecycleerd printmateriaal, op basis van samengeperste banners en snijafval. Dat is goed nieuws voor het milieu, de printindustrie en de eindklanten.
Tijdens het sociaal conflict dat Delhaize in 2023 doorspartelde, kregen de zelfstandige winkels meer dan eens een negatief etiket opgespeld. Tegelijk duwden ondernemende families op verschillende plaatsen op het gaspedaal en vernieuwden ze hun zelfstandige AD Delhaize. “Het beeld dat de vakbonden ophingen van de zelfstandige winkels heeft me gekwetst.”
In ons land waren eind 2023 net geen duizend humane geneesmiddelen onbeschikbaar. Het gaat niet om een tijdelijke piek, maar om een schaarsteprobleem met structurele oorzaken. De overheid, de industrie en de groothandel schuiven oplossingen naar voor op een moment dat ons land als EU-voorzitter de touwtjes in handen kan nemen.
Vandaag roepen experts op om de pauzeknop rond AI even in te drukken. Temporiseren omdat we de systemen onvoldoende begrijpen, eerst het speelveld en de regelgeving afbakenen. Want de recente evolutie zou ernstige risico’s voor de samenleving inhouden. Zal die terughoudendheid bij fervente drijvende krachten de angst bij bangere passagiers doen afnemen of net versterken?
Globaal genomen is de omzet van de 2.000 ondernemingen in onze Top ICT van 40 naar 42 miljard euro gestegen. Drie van de vier ondernemingen zagen hun omzet in vergelijking met het vorige boekjaar stijgen. De toegevoegde waarde stijgt van 16,4 tot 17,4 miljard. Laten we de resultaten van Avnet Europe, dat in 2020 een waardevermindering op deelnemingen van 1,2 miljard liet optekenen, buiten beschouwing, dan stijgen de nettowinsten van 2,4 tot 3,5 miljard euro. Zes op de tien ondernemingen zagen hun winst stijgen. De investeringen stegen van 2,3 tot 2,6 miljard euro.
Artificiële intelligentie is hot. Meer nog: rond de ontwikkeling van innovatieve toepassingen met behulp van AI behoort ons land tot de wereldtop. De voorbije jaren schoten er heel wat start-ups uit de grond, die intussen concrete toepassingen kunnen voorleggen. Maar vinden die beloftevolle oplossingen ook makkelijk hun weg naar de praktijk?
Maak ik het zelf of koop ik het? Dat was vroeger de hamvraag voor een bedrijf dat in IT wilde investeren. Om een antwoord op die vraag te formuleren, woog zo’n bedrijf zijn ontwikkel- en productiekosten zorgvuldig af tegen de kosten van aankoop. Vandaag luidt de hamvraag eerder: koop ik het of huur ik het? En het antwoord blijkt steeds vaker in het voordeel van huren uit te draaien. Zo geldt het as-a-Service-concept ook bij IT-investeringen stilaan als het nieuwe normaal.
In 2019 voorspelde marktonderzoeker Gartner dat tegen 2025 85% van de grote ondernemingen hun traditionele datacenters zouden sluiten. Zo’n vaart lijkt het wel niet te lopen maar toch wordt er ernstig over nagedacht: energie- en waterverbruik, nieuwe koeltechnieken, uptime en back-up, allemaal factoren die meespelen in de afweging tussen intern en extern computergebruik.
Slechts een kleine minderheid van de Belgische bedrijven doet geen beroep op clouddiensten. Er is ook een duidelijke evolutie gaande naar méér cloud, zowel public als private.
Big data is een begrip dat niet meer weg te denken is uit onze maatschappij, het heeft de manier waarop we gegevens beheren, analyseren en gebruiken volledig gewijzigd. Ook in de gezondheidszorg heeft het voor een revolutie gezorgd en dan vooral sedert het Internet of Things (IoT) daar zijn intrede gedaan heeft. De voordelen zijn legio.
Cybersecurity staat bovenaan de agenda van bedrijven en organisaties. En daar is een goede reden voor. Cybercriminelen zitten niet bepaald stil. We mogen ons dan ook blijven verwachten aan telkens weer nieuwe gevaren. Ondanks het verhoogde bewustzijn over de gevoeligheid van data, blijft waakzaamheid meer dan ooit geboden.
Ze maakten bijna gelijktijdig hun opwachting: 5G en Wi-Fi 6. Beide nieuwe communicatiestandaarden met massa’s beloften: sneller, meer data-overdracht, minder vertraging, minder problemen met andere toestellen, enz. Maar is dat ook zo, en kunnen ze samenwerken of zijn er constant conflicten?
De supply chain issues van de voorbije jaren hebben ons met de neus op de feiten geduwd: we werden als consument flink verwend en de snelste levering was het argument bij uitstek om het als leverancier van de steeds stevigere concurrentie te halen. Langs beide kanten van het traject is het moeilijk om die verworvenheden los te laten. Eén van de hamvragen is dan ook in hoeverre we bereid zijn om onze luxe op te geven. Een andere is de betaalbaarheid.
Covid gaf de online handel en daarmee ook het wegvervoer vleugels. De ecologische transitie van dat laatste daarentegen komt maar traag op gang. Elektriciteit en lange afstanden gaan immers niet goed samen. Daarom zijn de eerste elektrische vrachtwagens voertuigen voor leveringen, die overdag minder dan 200 kilometer moeten afleggen en ‘s nachts herladen kunnen worden.
De sector van het wegtransport groeit verder ondanks de crisis. Het afgelopen jaar waren er wel meer faillissementen. En er zijn nog meer uitdagingen. Zo schreeuwt de transportsector om chauffeurs. We praten hierover met Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de Belgische Federatie van Wegvervoerders en logistieke Dienstverleners (Febetra), belangenverdediger UPTR en het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL).
Iets meer dan 14.000 transportbedrijven zijn er in ons land actief. Opmerkelijk: bijna negen op de tien daarvan heeft minder dan vijf mensen in dienst. Met andere woorden: uitgroeien tot een echt groot bedrijf in deze branche is blijkbaar geen evidente klus. Hoe komt dat?
Het physical internet is een concept dat mikt op een efficiëntere en duurzamere manier van transport en logistiek. Het idee is om goederen en producten op een vergelijkbare manier te vervoeren als hoe informatie over het internet wordt verstuurd. Net zoals een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om snel en efficiënt van zender naar ontvanger te stromen, zouden ook goederen de volledige capaciteit van de multimodale transportinfrastructuur moeten gebruiken.
De markt van e-trucks komt stilaan op gang, ook in België. Verschillende grote ondernemingen waaronder AB InBev, Colruyt Group en Coca-Cola tellen vandaag al verschillende elektrische vrachtwagens binnen hun vloot en hebben er nog veel meer in bestelling staan. “Een e-truck is ideaal voor kortere afstanden en trajecten in binnensteden; voor langeafstandsvervoer is hij voorlopig nog niet geschikt”, stelt Mark Pecqueur van Thomas More.
Bij de personenwagens lijkt het stilaan op een uitgemaakte zaak: de elektrificatie zal zich de komende jaren allicht sterk verderzetten, zozeer zelfs dat benzine- en dieselmotoren in dat marktsegment aan hun laatste stuiptrekkingen bezig zijn. Ook bij de elektrische vans en bestelwagens begint één en ander te bewegen, maar wel aan een wat gezapiger tempo.
De Europese Commissie wil dat nieuwe vrachtwagens en bussen drastisch minder CO2 gaan uitstoten, zo maakte Europees commissaris Frans Timmermans onlangs bekend: 45% minder uitstoot tegen 2030, 90% minder vanaf 2040. Intussen experimenteren ook steeds meer steden met lage-emissiezones en broedt Vlaanderen op een proefproject rond zero stadsemissie.
Ook voor onze havens zal 2022 de geschiedenisboeken ingaan als een bijzonder bewogen jaar. Toch zette North Sea Port haar beste resultaat ooit neer, terwijl de resultaten van de gloednieuwe fusiehaven Antwerpen/Zeebrugge stabiel bleven. Christa Sys, havenspecialist van de Universiteit Antwerpen, waarschuwt evenwel dat onze havens niet op hun lauweren mogen gaan rusten.
Zo tussen angst en hoop kijkt de sector vol verwachting naar een wind uit de jaren 80 die opnieuw voluit waait. Herinnert u zich de ‘No Time to Waste’ campagne van Greenpeace nog? De bouw creëert letterlijk mee de wereld die we morgen voor onze kinderen achterlaten. Duurzaamheid staat meer dan ooit centraal bij bouwen en wonen, terwijl ons land een internationale sleutelrol speelt qua windenergie. Dus werk is er meer dan genoeg aan de winkel.
In vergelijking met het voorgaande boekjaar is de nettowinst van de ondernemers in ons klassement met bijna een derde gestegen (32,3%). Die vooruitgang moeten we echter vooral toeschrijven aan de aannemers, waar de gecumuleerde winst met meer dan de helft stijgt (52%), tegenover 14% bij civiele engineering.
De bouw kende in 2022 een groei van 1,5% en zal in 2023 stabiliseren, zo blijkt uit een studie van Embuild, vroeger gekend onder de naam Confederatie Bouw. Nochtans was 2022 allesbehalve een evident jaar. De oorlog in Oekraïne en de ongemeen scherpe energiecrisis hadden een impact op de bouw, vooral dan op de prijzen van bouwmaterialen. Die gingen in 2022 met gemiddeld 10% omhoog, na eerdere prijsstijgingen in 2020 en 2021.
Nu de prijzen voor duurzaam bouwen de pan uit swingen, schuift onze markt steeds meer op naar een huurmodel voor energetische woningen en appartementen. De ruggensteun van fondsen en institutionele investeerders is daarbij hard nodig. Het is niet toevallig dat de ontwikkelaars dan ook meer en meer inzetten op het verhuren van duurzame woningen of appartementen.
Een straf staaltje snelbouw op de Hoedhaarsite in Lokeren. Begin september verrees er in amper vier dagen een nieuwe woonwijk met tien woningen. Het gaat om volwaardige woningen op twee niveaus met oppervlakten van 110 en 130 vierkante meter. Tussen de aanvraag van de bouwvergunning en de oplevering zaten ongeveer zeven maanden.
Duurzaamheid heeft veel facetten en hetzelfde geldt voor facility management. De facility manager is daardoor goed geplaatst om het duurzaamheidsbeleid mee vorm te geven. Vastgoed, mobiliteit, catering, werkplekinrichting, afvalbeheer… noem maar op, het zit vaak geheel of gedeeltelijk bij de facility manager. Facility management heeft op die manier een impact op heel veel domeinen die gelinkt zijn aan duurzaamheid.
Een bouwwerf is een complexe, voortdurend veranderende werkomgeving. Dat maakt het lastig voor de bouwsector om te excelleren in de veiligheidsstatistieken. Toch is de bouw er de voorbije jaren veiliger op geworden. Voor een deel heeft dat te maken met technologische evoluties, maar de betere veiligheidscijfers gaan ook samen met het groeiend veiligheidsbewustzijn in de sector als gevolg van allerlei campagnes, opleidingen en maatregelen.
Wanneer het aankomt op offshore windenergie, zijn de Belgische bedrijven niet aan hun proefstuk toe. Doordat ze in eigen land botsen op de limieten van het kleine zeegebied, verruimen ze hun blik naar het buitenland en zijn de eerste internationale projecten van Belgische makelij reeds een feit. In een context waarin windenergie op zee de toekomst lijkt, is een nieuw exportsucces mogelijk geboren.
Sinds 2 januari is het digitaal materialenpaspoort Madaster operationeel in België. De tool wil een hefboom zijn voor circulair bouwen en spreekt daarom alle actoren in de bouwketen aan. Aan de hand van een geüpload bouwwerkinformatiemodel kan Madaster alle gegevens over de gebruikte materialen en producten omzetten in een materialenpaspoort en heel wat inzichten bieden over de circulaire waarde en de embodied carbon van een gebouw.
Met alle doemberichten rond klimaatverandering, overbevolking of het nakende einde van onze planeet hopen we misschien beter dat een aantal van de (oude) sciencefiction scripts vertaald worden in concrete blauwdrukken waarmee we de mensheid redden.
Nadat we in 2020 de grootste economische krimp sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog te verwerken kregen, zagen we de activiteit in het tweede kwartaal van 2021 sterk opleven, wat over het hele jaar een groei van 6,2% opleverde. De omzet van de maakindustrie steeg met 17,5% en overschrijdt met bijna 293 miljard het niveau van voor de coronacrisis.
Het afgelopen jaar was een moeilijk jaar voor de industriële sector, mede door de stijgende energieprijzen en snel oplopende loonkosten. De Belgische bedrijven bleven echter niet bij de pakken zitten. Sommige ondernemingen pasten hun businessmodel aan. Andere speelden een belangrijke rol in de energietransitie en ontwikkelden nieuwe producten of pasten hun productieproces aan om energie te besparen. De sectorfederaties blijven hoopvol, al belooft 2023 een uitdagend jaar te worden.
De trend naar vergroening en verduurzaming zet zich door in alle industriële sectoren, maar dat loopt niet altijd van een leien dakje. Wat zijn de grootste uitdagingen en specifieke problemen waar de chemie in ons land mee af te rekenen krijgt? De druk op de chemie om in ijltempo te verduurzamen, is enorm. De praktijk is nochtans een stuk weerbarstiger.
Wie recent zijn handtekening zette onder een bestelbon voor een auto, zal het beamen: vergeleken met het pre-coronatijdperk zijn de levertijden van wagens gigantisch opgelopen. De fabrikanten kampen met onderdelentekorten, vooral voor chips is een wereldwijd gevecht bezig. Hoe komt dat? En hoe proberen de Belgische automobielfabrieken van Audi in Brussel en Volvo in Gent zich hiertegen te wapenen?
Inspecties, bewakingsopdrachten, dringende leveringen: drones kunnen het allemaal. Deze vliegende tuigen doen dat in de meeste gevallen bovendien sneller, veiliger én goedkoper dan klassieke oplossingen. Drones zijn niet alleen ideaal om technische inspecties uit te voeren op gevaarlijke en moeilijk bereikbare plaatsen maar ze kunnen ook opdrachten uitvoeren waarbij ze zaken zien, meten en weten die met het menselijk oog veel moeilijker waarneembaar zijn.
Kunnen we op Mars ooit tarwe telen en er vervolgens brood mee bakken? Zeven Belgische bedrijven en kennisinstellingen onderzoeken het al sinds begin 2020. Waar staat het ambitieuze SpaceBakery-project intussen?
Met Robotic Process Automation (RPA) kunnen organisaties doelgericht repetitieve bedrijfsprocessen automatiseren. Dat gebeurt via software, op basis van het creëren van virtuele medewerkers, of robots. “RPA-oplossingen werken sneller én foutlozer dan mensen: en ze zijn niet alleen zinvol binnen kantooromgevingen maar ook voor de maakindustrie.”
Had u verwacht dat de schoorsteenveger vandaag niet zou weten waar eerst zijn borstels aan elkaar te schroeven zodat de houtkachel voldoende trek houdt? We zijn op zoek naar manieren om goedkoper te verwarmen, nu de energieprijzen de (oorlogs)pan uitswingen. De centrale verwarming gaat een graadje lager of wordt uitgeschakeld en maakt hier en daar plaats voor mobiele stookoliekacheltjes.
Op een ongeziene daling van het BBP in 2020 volgde een jaar later een even onuitgegeven stijging. Alles leek opnieuw goed te lopen. Tot op de Oekraïense vlakten de kanonnen begonnen te bulderen.
Het blijven economisch boeiende maar ook hobbelige tijden, met hoge toppen en diepe dalen de voorbije jaren. Naarmate 2022 vorderde, werden de perspectieven steeds somberder. Hardnekkige en torenhoge inflatiecijfers in combinatie met een nakende recessie zorgen voor heel veel economische vraagtekens richting 2023.
Het lijkt een stevige paradox: terwijl we al ruim twee jaar van de ene pandemie in de andere crisis sukkelen, verkeert onze arbeidsmarkt in bloedvorm. De werkloosheidscijfers zijn historisch laag en werkgevers zoeken zich suf naar geschikt personeel.
Trends als de drang naar duurzaamheid en het niet meer weg te denken hybride werken veranderen volop de mobiliteitsnoden van ondernemingen en hun mensen. Twee mobiliteitsexperts werpen hun licht op de evoluties van vandaag en morgen.
De coronacrisis gaf de digitaliseringsgolf bij de Belgische bedrijven een serieuze boost. Maar door de volgende crisis – de huidige – gaan ondernemers onvermijdelijk weer in de remmen. Waar moet het met IT en digitalisering naartoe?
Hitte, droogte, stormen, overstromingen: de klimaatverandering begint de verzekeraars veel te kosten.
In vergelijking met twintig jaar geleden blijft er vandaag nog amper een vijfde van de kantoren over. De personeelskosten zijn gehalveerd en de winstmarge is verdubbeld tegenover 1993.
Zoals wel vaker in roerige tijden is de top van ons klassement door elkaar geschud. Dat biedt een mooie gelegenheid om kennis te maken met enkele nieuwkomers.
Het is de zwakste schakel die de sterkte van een ketting bepaalt. Een oneliner die zowel letterlijk als figuurlijk van bij fervente fietsliefhebbers tot ambitieuze bedrijfsleiders weerklinkt wanneer het om belangrijke onderdelen of strategische processen gaat. Ook grote schakels kunnen trouwens breken.
Voor het virus opdook, kampte de sector met een overaanbod, waar vooral de kleine ondernemingen onder leden. Een jaar later kan de sector de vraag nauwelijks nog bijhouden. Het coronavirus heeft iedereen verrast en vormde in zekere zin de katalysator van een verandering die niemand verwachtte.
Het afgelopen jaar deed de transportsector het globaal genomen goed. Toch zijn er opvallende verschillen. Het wegtransport heeft de crisis goed doorstaan, terwijl het personenvervoer enorme omzetverliezen kende. Het vrachtvervoer staat bovendien voor enorme uitdagingen, zoals de energietransitie en het gebrek aan chauffeurs.
Hebben trucks en bestelwagens op waterstof een toekomst? Mark Pecqueur van Thomas More en auteur van Run on Water is daar rotsvast van overtuigd. “Waterstof zal als brandstof een nieuw tijdperk inleiden: zonder uitstoot.”
Als het van Siemens Mobility afhangt, dan rijden trucks in de nabije toekomst op de rechterrijstrook van belangrijke snelwegen via een bovenleiding en pantograaf. “Verschillende Europese spelers tonen concrete interesse in deze kostenefficiënte oplossing”, vertelt mobiliteitsexpert Toon Wassenberg.
Tal van onderdelen en grondstoffen zijn nog nooit zo schaars geweest als vandaag. De coronapandemie legt nu al twee jaar wereldwijd knopen in de logistieke keten van organisaties. Twee professoren Supply Chain Management aan de Universiteit Antwerpen en Vlerick Business School werpen hun licht op de problematiek. “Just in Time (JIT) voorraadbeheersing is compleet achterhaald.”
Je bent de grootste onafhankelijke drankenverdeler van België, maar door de pandemie zakt je omzet met 40%. Wat doe je dan? “Het was voor ons een opportuniteit. We hebben de digitalisering van ons bedrijf, en zeker de logistiek, versneld”, duiden Michel en Paul Haelterman, derde generatie gedelegeerde bestuurders van het familiebedrijf.
Alle Europese landen trachten het aandeel van het goederenvervoer per spoor en over het water uit te breiden. Die ontwikkeling vloeit niet alleen voort uit een streven naar duurzaamheid en de bescherming van het milieu, maar ook uit de wens om het verkeer op de weg en in de stadscentra te beperken en de files aan te pakken. België vormt daar geen uitzondering op.
Nu de Belgische mededingingsautoriteit begin dit jaar het licht op groen zette, staat niets de vorig jaar aangekondigde fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge nog in de weg. Hiermee wordt het Belgische havenlandschap ingrijpend hertekend, maar of de eengemaakte haven ook internationaal een groot verschil zal maken, blijft vooralsnog een open vraag.
De razendsnelle ontwikkeling van de covidvaccins was een wetenschappelijk huzarenstukje, maar ook de logistiek achter de vaccinatiecampagne was allerminst alledaags. Twee Belgische bedrijven speelden hierin een hoofdrol.
Wie ietwat met de sector vertrouwd is, weet dat in normale omstandigheden alles goed gaat wanneer het goed gaat in de bouw. Iedereen is het er echter over eens dat de periode waarin we vertoeven de meest abnormale uit de geschiedenis is sinds de Tweede Wereldoorlog.
Omdat onze Tops traditioneel niet-geconsolideerd zijn, hebben we deze aangevuld met een geconsolideerd klassement van de twintig grootste aannemers van het land en kort een portret geschetst van degene die sinds 2016 de snelste groei lieten optekenen.
De bouw staat de komende jaren voor een serieuze omwenteling. De sector evolueert snel en wordt momenteel geconfronteerd met vier belangrijke uitdagingen. Elk van deze uitdagingen zal een grote impact hebben op de manier van bouwen, maar ook op de plaats van de bouw in de economie en in de maatschappij.
Sinds deze zomer staat de strijd tegen extreem weer hoog op de agenda. Met een goede visie op infrastructuur kunnen steden en gemeenten veel doen om in te spelen op hitte, droogte of overstromingen. “Steden mogen geen kansen meer laten liggen.”
In de vorige eeuw rolden steden de rode loper uit voor koning auto. Vandaag moet de auto er baan ruimen voor andere vervoersmodi. Wat zijn de gevolgen van deze omslag voor de parkeerinfrastructuur in en rond onze steden?
COVID-19 heeft de aandacht voor een gezond kantoorgebouw helemaal op scherp gezet. Ventilatie krijgt meer aandacht dan ooit tevoren. De toepassing van de regels blijkt echter geen sinecure en bovendien stopt het creëren van een gezond kantoorgebouw niet bij een goed ventilatiesysteem.
Door de aandacht voor telewerk en de schaars bezette kantoren, kwam facility management de voorbije jaren hoog op de agenda van veel ondernemingen. Digitalisering kreeg de wind mee en facility managers krijgen meer gehoor bij het bepalen van de bedrijfsstrategie.
In een context van schaarse ruimte en oplopende bouwkosten lijkt het niet onzinnig om meer ruimte te delen. Dat hoeft niet per se te resulteren in cohousing. Kleine, eenvoudige ingrepen verlagen de drempel voor een breed publiek.
Alle indicatoren gaan achteruit, maar als we van naderbij kijken, ziet de tabel er niet zo negatief uit als het lijkt. Niet alle achteruitgang is toe te schrijven aan COVID-19, dat voor een aantal ondernemingen zelfs een fantastische innovatieversneller bleek.
De voedingsindustrie toont bij zowel grote bedrijven als kmo’s de wil om te verduurzamen, maar de prijsdruk is een remfactor, waarschuwt Fevia. “De prijzen die de retail wil betalen, zijn absoluut niet duurzaam”, klinkt het. Hoewel de Belgische voedingsindustrie al langer investeert in duurzame initiatieven, blijft de nood aan kennis en expertise over het onderwerp groot.
Net als heel wat goede voornemens zit onze eerste printspecial van 2022 in een aangepast jasje. Zowel qua verpakking als inhoud zijn er niet weg te denken klassiekers als nieuwe invalshoeken. Gedreven door de overtuiging dat kiezen niet altijd verliezen hoeft te zijn. De belangrijkste metamorfose zit in de look & feel.
De Belgische industriële sector is sterk en robuust genoeg om de coronacrisis te weerstaan. De sector speelde ook een belangrijke rol om ons door deze gezondheidscrisis te loodsen. Maar de uitdagingen zijn groots. Verschillende sectoren worden tegelijkertijd geconfronteerd met diverse problemen, zoals een grondstoffenschaarste, haperende logistiek en personeelstekort. Diverse federaties en bedrijven laten hun licht op de zaak schijnen.
“A real vaccine powerhouse”, zo omschreef Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen ons land tijdens een bezoek aan de Pfizer-productiesite. De Belgische farmasector maakte het voorbije jaar internationaal een goede beurt. Dat klinkt goed, maar kunnen we ook op langere termijn de vruchten plukken van het vaccinatie-effect?
Eén van de opvallendste deelnemers aan de zesde editie van ABISS, de netwerkbeurs voor de digital, smart en connected industry, was allicht Citymesh. CEO Mitch De Geest vertelt hoe zijn bedrijf erin geslaagd is om de eerste Belgische 5G-operator te worden. Alsook welke voordelen 5G binnenkort kan opleveren voor organisaties. “Deze snelle mobiele datatechnologie zal over enkele jaren ook kmo’s een grote boost geven.”
Tijdens de Smart Production Day in oktober deelden tientallen Belgische industriële spelers hun ervaringen en beste praktijken rond innovatie en lean productiesystemen. Voedingsbedrijf Vandemoortele was één van de deelnemers. “Duurzame en slimme productietechnieken zijn cruciale pijlers in onze bedrijfsvoering”, zegt Operational Excellence Manager Pepijn Verhaeghe.
Net geen twee jaar geleden stapte het Verenigd Koninkrijk uit de EU, op 1 januari 2021 trad het nieuwe handels- en samenwerkingsakkoord tussen de EU en het VK effectief in werking. Een jaar later lijken de meeste van onze bedrijven de Brexit behoorlijk verteerd te hebben, al blijft de dreiging van een handelsoorlog tussen het VK en de EU tot vandaag imminent aanwezig.
Eén van de meest gebruikte oneliners is dat we in een context leven waarin steeds snellere verandering de enige constante geworden lijkt. Dat geldt zowel voor ons privébiotoop als voor de economische realiteit, die beide het label opgeplakt kregen om na corona – als dat al ooit komt – voor altijd veranderd te zijn. Een aantal aspecten van ons doen en laten zijn alvast minstens tijdelijk anders. Andere bleven zoals ze waren of kwamen vanuit de luwte terug als een boemerang.
In 2020 daalde het Belgische bbp met 5,7% tegenover het jaar daarvoor. Dat is de grootste daling op jaarbasis die sinds de Tweede Wereldoorlog is opgetekend. Bijna drie keer meer dan tijdens de economische en financiële crisis van 2009! Toen daalde het bbp met slechts 2%. Nu kwam de schok echter veel harder aan omdat hij zo onverwacht was.
2021 werd zoals verhoopt het jaar van de normalisering van het leven en de volledige heropening van de economie. Met dank aan enkele goed werkzame vaccins en de massale productie ervan in korte tijd. We kregen in 2021 dan ook uitzonderlijk hoge groeicijfers die we in decennia niet meer hebben gezien. 2022 zou nog steeds een jaar moeten zijn van groei, maar niet meer zo spectaculair als in 2021.
Als het huis in brand staat, bezuinig je best niet op water. Overal ter wereld hebben de centrale banken dan ook massaal de kraan opengedraaid. Met de duizenden miljarden die zo beschikbaar werden, konden de regeringen de snel stijgende overheidsuitgaven financieren, die bestemd waren om de wereldwijde verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
Opgedroogde dividenden en waardeverminderingen deden het gecumuleerde resultaat van de 100 grootste holdings van ons land kopje-onder gaan. Vier op de tien holdings zagen hun winst wegsmelten. In die context werd onze Top 10 in termen van portfolio-inkomsten door elkaar geschud.
Als we de cijfers van de internationale verzekeraars die zich door de Brexit in België vestigden buiten beschouwing laten, dan sluit de sector het jaar af op 28,4 miljard aan brutopremies, een daling met 2,6%. De ‘schuldige’ is de sector leven. Die is met 15,5 miljard goed voor 54% van alle geïnde premies en kent een achteruitgang van 5,4%.
Onze arbeidsmarkt is de pandemie zonder al te veel kleerscheuren te boven gekomen, zo lijkt het. Toch waarschuwen zowel arbeidseconoom Stijn Baert (UGent) als arbeidsmarktexpert Jan Denys (Randstadgroup) om niet te vroeg victorie te kraaien. Bovendien, zo waarschuwt Baert, kunnen we de noodzakelijke hervormingen niet blijven uitstellen. “Op een gegeven moment dreigen we immers echt aan welvaart in te boeten.”
In het coronajaar 2020 zag de Belgische technologische industrie 7,5% van haar omzet afkalven. Maar kijkend naar het herstel en naar de concurrentiepositie toont sectorfederatie Agoria zich opvallend positief over de toekomst.
2020 mag voor heel wat sectoren dan al een ‘annus horribilis’ zijn geweest, voor de chemische en zeker voor de farmaceutische sector in ons land lagen de kaarten toch enigszins anders. Voor beide sectoren zou de coronapandemie, om uiteenlopende redenen, een belangrijk kantelpunt kunnen zijn.
Het ten zuiden van Antwerpen gelegen Puurs was tot voor kort alleen gekend bij Duvelliefhebbers, maar geniet vandaag wereldwijde faam. Daar worden immers miljoenen doses geproduceerd van een vaccin dat ons tegen het coronavirus moet beschermen.
Digitale reclame-investeringen ronden symbolische kaap van 40%
Jaarverslag Nationale Raad voor de Productiviteit
Studie loonvoordelen: fietsvergoeding blijft winnen aan populariteit
Hi! I'm the virtual assistant of Trends Business Information, at your service for Trends Top related questions.
Choose one of the fixed categories or type your specific question below.