Weg met Black Friday?
“De huidige COVID-19-crisis zal geen soelaas brengen, aangezien de bevolking ertoe wordt opgeroepen thuis te blijven.” Onze verkozenen zouden wat beter moeten opletten wanneer ze oude wetsvoorstellen van onder het stof halen.
In oktober 2020 diende het cdH immers een wetsvoorstel in met de bedoeling om reclamecampagnes die tot overconsumptie aanzetten, als agressieve verkooppraktijken te kwalificeren. Les Engagés dienden het op 28 november opnieuw in, zonder er een letter aan te wijzigen. Zelfs de cijfers bleven dezelfde, hoewel die ondertussen achterhaald zijn.
Black Friday, Prime Day, Cyber Monday en Cyber Week komen in het vizier, maar uit een studie waar destijds naar werd verwezen, bleek dat het gemiddelde van de toegekende kortingen minder dan 2% zou bedragen.
Les Engagés vraagt dat aan artikel 103 van het Wetboek van economisch recht betreffende de agressieve handelspraktijken die in alle omstandigheden als oneerlijke praktijken worden beschouwd, wordt aangevuld met de bepaling “de indruk wekken dat de consument, via op nationaal vlak gecoördineerde handelingen ter bevordering van de verkoop, een prijskorting krijgt die vergelijkbaar is met de korting die wordt toegekend tijdens de opruimingen.”
Lees meer