Wat met plug-inhybride bedrijfswagens?
Op 17 juni stemden de Europese Commissie en de Europese Raad in met een geactualiseerde versie van het Belgische Herstel- en Veerkrachtplan (RRF). Dat is een in 2021 gelanceerd subsidiemechanisme dat voor elke lidstaat de nodige financiële steun voorziet in de nasleep van de pandemie. Daar staan wel enkele engagementen tegenover, onder meer met betrekking tot de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Opvallend: de in het paasakkoord aangekondigde fiscale regeling voor plug-inhybrides strookte niet met die engagementen en werd teruggefloten.
De in 2021 gemaakte – en dus zopas nog bevestigde – belofte om vanaf 2026 geen fiscale voordelen meer in te bouwen voor plug-inhybride bedrijfswagens, vertaalde zich niet door in de plannen van de federale regering. Het regeerakkoord hzd al gealludeerd op een ruimere fiscale overgangsperiode voor hybride voertuigen, en enkele maanden later bevestigde het paasakkoord die versoepeling.
Concreet: hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 40 gram zijn net als volwaardige elektrische auto’s 100% aftrekbaar (95% vanaf 2027), hybrides met een uitstoot tot 75 gram zijn 75% aftrekbaar. Dat gaat in tegen de afspraken van de vorige regering, die de aftrekbaarheid van plug-inhybrides tegen 2028 volledig wou afbouwen, maar dus ook tegen de RRF-voorwaarden.
EV Belgium waarschuwde voor de gevolgen die gepaard gaan met het niet naleven van die voorwaarden. België zou tot 282 miljoen euro aan relancemiddelen kunnen mislopen, berekende deze sectorvereniging van de elektromobiliteit. In dat licht krabbelde de regering eind juni terug en nam ze het besluit om deze versoepeling enkel te voorzien voor zelfstandigen en eenmanszaken.
Lees meer