Warranten rukken op in cafetariaplannen
Het aantal werknemers dat binnen een cafetariaplan kiest voor warranten is dit jaar met meer dan een vijfde gestegen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van HR-dienstverlener Acerta op basis van de keuzes van ruim 13.000 werknemers met een cafetariaplan. Eén op de zeven werknemers (14,5%) kiest intussen voor deze beursgenoteerde aandelenopties.
Warranten geven werknemers de mogelijkheid om gedurende een bepaalde periode aandelen te kopen aan een vooraf vastgelegde prijs. Door hun fiscaalvriendelijke karakter en het potentieel op meerwaarde winnen ze aan populariteit, ook bij kleinere ondernemingen.
Toch blijft de klassieke top drie van voordelen binnen het cafetariaplan voorlopig overeind: pensioensparen (24,1%), multimedia zoals smartphone of laptop (21,9%) en extra vakantiedagen (18,1%). Die laatste optie is vooral populair bij jongeren, die meer inzetten op hun werk-privébalans. Oudere werknemers kiezen dan weer vaker voor hospitalisatieverzekeringen of aanvullende pensioenopbouw.
Warranten vallen ondanks de sterke stijging net buiten de top drie. De recente toename in het gebruik ervan past in een bredere trend waarbij bedrijven via flexibele beloningsvormen competitief willen blijven. Zeker nu de loonnorm op 0% ligt voor 2025-2026 en er dus weinig ruimte is voor loonsverhogingen, bieden fiscale alternatieven zoals warranten een manier om medewerkers toch een aantrekkelijk pakket aan te bieden.
Lees meer