Overheidscampagne motiveert inzet op gendergelijkheid
Recent studiemateriaal maakt duidelijk dat vrouwen nog steeds systematisch benadeeld worden op de Belgische arbeidsmarkt. Om iets aan die problematiek te doen, pakken Minister van Gelijke Kansen Rob Beenders en het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen uit met een grootschalige sensibiliseringscampagne. Die moet werkgevers en HR-professionals tot actie bewegen via een focus op de positieve bijproducten van gendergelijkheid.
De cijfers van het Instituut leggen de ongelijkheden op de huidige arbeidsmarkt duidelijk bloot:
• Vrouwen verdienen gemiddeld 19,9% minder dan mannen.
• De werkgelegenheidsgraad ligt acht procentpunten lager bij vrouwen (68%) dan bij mannen (76%).
• Op vlak van fulltime werk is de kloof nog groter: 40,5% van de vrouwen werkt deeltijds, tegenover 12,8% van de mannen.
• Van de ouders die ouderschapsverlof opnemen, is 38% man en 62% vrouw.
• Moeders hebben 3,2% minder kans op werk dan vrouwen zonder kinderen; vaders hebben 5,3% méér kans op werk dan mannen zonder kinderen.
• De directiecomités van beursgenoteerde bedrijven bestaan voor slechts 14% uit vrouwen.
Toch focust de campagne – met heel wat getuigenissen verspreid via magazines, een website en een podcastreeks – nadrukkelijk op de kansen van bouwen aan een gendergelijke werkomgeving. “Werkgevers die inzetten op gendergelijkheid en inclusie, zijn aantrekkelijker, profiteren van verhoogde innovatie en zijn meer performant”, weet minister Beenders. “Onze campagne toont aan dat het ondersteunen van alle vrouwen, met bijzondere aandacht voor vrouwen in kwetsbare situaties, niet alleen een kwestie van sociale rechtvaardigheid is, maar ook een slimme bedrijfsstrategie.”
Lees meer