Nieuwe strategie eengemaakte Europese markt
In tijden van geopolitieke strubbelingen en protectionisme acht Europa een opgeschroefde integratie van de interne markt een nuttige stap vooruit. Om dat doel te verwezenlijken, tekende de Europese Commissie een nieuw strategisch kader uit. Het vertrekpunt is een overzicht van de ‘Terrible Ten’, tien hindernissen die een vrij verkeer van goederen en diensten in de weg staan.
De Terrible Ten:
• Gecompliceerde bedrijfsvestiging en bedrijfsvoering
• Overmatig complexe EU-regels
• Gebrek aan eengemaakte markt-ownership door lidstaten
• Erkenning van beroepskwalificaties
• Lange doorlooptijden bij het vastleggen van normen, met negatieve impact op innovatie en concurrentievermogen
• Gefragmenteerde regels rond packaging, etikettering en afval
• Verouderde geharmoniseerde productvoorschriften en gebrek aan productconformiteit
• Beperkende en verschillende nationale dienstenregelgeving
• Lastige procedures voor tijdelijke detachering van werknemers
• Territoriale toeleveringsbeperkingen
Het zijn precies die barrières die de nieuwe ‘Single Market Strategy’ wil aanpakken. Dat moet de komende tijd gebeuren op basis van de maatregelen opgenomen in een omnibuspakket dat de treffende noemer ‘Simplification’ meekreeg.
Lees meer