Digitale barrières wegnemen: Europese Toegankelijkheidswet in aantocht
Op 28 juni is het zover. Dan treedt de European Accessibility Act in werking: de wetgeving die commerciële bedrijven actief in Europa verplicht om hun digitale platformen breder toegankelijk te maken.
Omdat de digitale kloof een reële problematiek is en het voor heel wat mensen minder vanzelfsprekend is om bepaalde digitale diensten te gebruiken, legt Europa regels op rond digitale toegankelijkheid. Die bestaan al vijf jaar voor publieke actoren, maar voortaan moeten ook privébedrijven (met tien of meer medewerkers en een jaaromzet van minstens twee miljoen euro) actie ondernemen.
De scope van de European Accessibility Act is breed. E-commerceplatformen moeten zoveel mogelijk eventuele barrières wegnemen, bijvoorbeeld door teksten ook in audiovorm aan te bieden en door te sleutelen aan de websitenavigatie, de leesbaarheid en de taalniveaus, maar die vlieger gaat ook op voor andere bedrijven actief in een digitale omgeving. Denk aan media, ticketdiensten, banken en hun geldautomaten, ondernemingen met een app, …
Hoewel deze wetgeving in de eerste plaats te maken heeft met inclusie en met maatschappelijk verantwoord ondernemen, staat het buiten kijf dat dit soort maatregelen bedrijven op meerdere manieren ten goede komen. Qua imago, maar zeker ook op economisch vlak, want meer mensen vinden de weg naar hun digitaal aanbod.
Lees meer