Vinden

Circulair productieproces: mijlpaal in printsector

Drukkerij Flex Print uit Wilrijk pakt uit met de allereerste bedrukbare plaat volledig vervaardigd uit gerecycleerd printmateriaal, op basis van samengeperste banners en snijafval. Dat is goed nieuws voor het milieu, de printindustrie en de eindklanten. (Dimitri Dewever)

Als specialist in de productie en plaatsing van onder meer spandoeken, reclameborden, vlaggen en wegwijzers vond Flex Print het in de eerste plaats zonde dat er niets gedaan werd met al het snijafval van zijn printmateriaal. Op jaarbasis produceert de drukkerij z’n 200 ton restjes. Dankzij een samenwerking met een Nederlands partnerbedrijf bestaat daar sinds afgelopen zomer een pasklare oplossing voor. Sign Again, een nieuwe innovatie waar Flex Print in ons land verdeler van is, laat zich omschrijven als een bedrukbare plaat die integraal vervaardigd is uit gerecycleerd printmateriaal.

“Het buigbare maar slagvaste materiaal bestaat uit vermalen en daarna samengeperst snijafval en afgedankte kunststoffen banners”, verduidelijkt Peter Huyghe, zaakvoerder bij Flex Print. “We kunnen er onder meer nieuwe reclamepanelen, signalisatieborden en zelfs gebogen constructies mee vervaardigen. We persen daarvoor 10 vierkante meter bannerstof onder hoge druk samen tot een 1 vierkante meter grote Sign Again-plaat.” Dit circulaire productieproces betekent een mijlpaal in de reductie van de afvalberg in de printsector want de platen zijn na gebruik opnieuw recycleerbaar. Een proces dat eindeloos herhaald kan worden.

Circulair printen: innovatief en weldra verplicht

Aan Sign Again ging drie jaar onderzoek en kwaliteitscontrole vooraf. In overleg met Flex Print ontwikkelde het Nederlandse partnerbedrijf de techniek en de machines om gebruikt printmateriaal zonder de nood aan additieven samen te persen tot bedrukbare platen met een afmeting van 140 op 120 centimeter. Naast snijafval zitten er ook oude banners in de circulaire printplaten verwerkt.

”Voorheen werden veel reclame- en printmaterialen na gebruik weggegooid en kwamen ze in de verbrandingsoven terecht”, weet Peter Huyghe. “Dat gebeurde soms al vrij snel. Zo maken we onder meer banners voor beursstanden die soms maar één dag of een weekend gebruikt kunnen worden omdat er een datum of een tijdelijke promotie opstaat bijvoorbeeld.” “We doen dat niet alleen vanuit een grote overtuiging, vanaf 2025 wordt dit ook een eis. Nieuwe Europese richtlijnen stellen dat alle geprinte producten vanaf dan moeten bestaan uit minstens 30% recycleerbaar materiaal.”

Economisch rendabel en schaalbaar

Deze vorm van recyclage is bovendien ook economisch rendabel. Het Sign Again-materiaal is goedkoper dan het vergelijkbare Forex (geschuimd PVC) en ook goedkoper dan HPL (High Pressure Laminate)/Trespa. Momenteel kan Flex Print ongeveer tachtig platen per dag op deze manier produceren. De komende jaren zal dat aantal verder opgeschaald worden. Gebruikte banners verzamelt Flex Print door recyclagecontainers bij sommige (grote) klanten te plaatsen en van zodra gevuld op te halen. En er wordt ook luidop nagedacht over een statiegeld-concept. “Dat kan klanten extra aansporen om banners na gebruik aan ons terug te bezorgen zodat wij ze kunnen recycleren tot nieuwe platen”, zegt Peter Huyghe. “Een vergelijkbaar concept zoals statiegeld op glazen flessen zou dat gedrag kunnen stimuleren. We bekijken nu of en wanneer we dat eventueel zouden kunnen uitrollen.”

Ook verschillende klanten van Flex Print focussen sterk op duurzaamheid en vinden dit nieuwe circulaire printproces uiterst positief. Zo ook Tomorrowland, waar de printspecialist al sinds 2005 het aanspreekpunt is voor al het drukwerk van banners, panelen, signing, decors en tenten. Zij hebben al hun banners van de voorbije jaren bijgehouden met het oog op een nog te ontwikkelen recyclageproces. Onlangs haalde Flex Print die bannercollectie op voor recyclage. “Dat was een tot de nok gevulde zeecontainer”, klinkt het.

“Op de langere termijn streven we naar een 100% circulaire print- en reclame-industrie”, gaat Peter Huyghe verder. “Zo houden we print de komende jaren betaalbaar en beschikbaar. En zo zijn wij als organisatie minder afhankelijk van steeds schaarser wordende grondstoffen. Het Sign Again-plaatmateriaal is de eerste stap maar wij geloven dat er nog veel andere materialen kunnen volgen.” Binnen die filosofie zal print- en reclameafval uiteindelijk ophouden te bestaan en transformeren tot nieuwe circulaire grondstoffen.

Inspirerend voor andere sectoren

Is dat principe ook inzetbaar bij andere bedrijven, processen en sectoren? Peter Huyghe meent stellig van wel. “Daarbij zullen we wel nog meer moeten afstappen van het just in time principe. Willen we tot meer circulariteit bij grondstoffen komen, dan zullen bedrijven en industrieën veel langer op voorhand moeten plannen om alles gerecycleerd te krijgen en opnieuw te kunnen gebruiken.”

Tot slot heeft Peter Huyghe nog een tip voor andere industriële bedrijven die graag afval willen reduceren bij hun productieprocessen. “Ondanks de klimaatdoelstellingen en de steeds strenger wordende regelgeving merk ik dat veel bedrijven nog vastgeroest zitten in business as usual. Stel openlijk uw bedrijfsactiviteiten in vraag, ga bewuster om met alle processen, breng alle materiaalstromen in kaart en zoek vervolgens opportuniteiten: want die zijn er in overvloed.”

Terug
Partner Content
Partner Content
Do Not Call Me (DNCM)

De Bel-Me-Niet-Meer! lijst groeit elke maand. Wist je dat maar liefst 12,3% van alle bedrijven in België zijn nummer heeft geregistreerd? Til je prospectie naar een hoger niveau, vermijd monsterboetes en stel je in regel met de wet op telemarketing. Surf naar dncm.be voor meer info.

Infotheek
Belgian Digital Economy 2024

Belgian Digital Economy – Overview 2024

Tweede pensioenpijler in beeld

De tweede pensioenpijler in beeld
 

Werkloosheids- en promotieval naargelang de ondernemingsvorm

Werkloosheids- en promotieval en de verschillen in belastingdruk naargelang de ondernemingsvorm