Vinden

Regionalisering van de NMBS?

De N-VA is ontevreden over de huidige 60/40-verdeelsleutel voor het merendeel van de investeringen in infrastructuur. Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers, zo meent de partij, zou een 65/35-verdeling beter aan de realiteit beantwoorden. Daarom vraagt ze om een regionalisering van de NMBS.

Voor een dergelijke hervorming zou de oprichting nodig zijn van drie verschillende infrastructuurbeheerders, maar, zo stelt de partij, de openbare dienst kan op regionale basis in concessie gegeven worden aan een gewestelijke exploitatiemaatschappij, maar evengoed gedeeltelijk of volledig worden opengesteld voor privébedrijven.

Doordat het monopolie verdwijnt, zo vervolgt de N-VA, zouden de spoorbedrijven worden aangemoedigd om de reizigers een betere prijs-kwaliteitverhouding te bieden. De gewesten zouden dan rechtstreeks in hun eigen spoorinfrastructuur kunnen investeren en hun eigen beleid kunnen voeren wat het parkeren in de omgeving van de stations betreft.
Lees meer

 

Terug
Partner Content
Partner Content
Infotheek
RIZIV, 60 jaar

RIZIV, 60 jaar - bakens voor de toekomst

 

Dashboard klimaat april 2024

Dashboard klimaat april 2024

 

Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

Gids en checklist voor de geïnformeerde bouwer

 

Wetstraat
Hervorming van de pensioenen

Wet houdende de hervorming van de pensioenen - BS 16 mei, p. 62.807

Douane en accijnzen met betrekking tot sancties

Wet tot wijziging van de algemene wet inzake douane en accijnzen van 18 juli 1977 met betrekking tot sancties en houdende diverse bepalingen - BS 3 mei, p. 49.159

Herstelbaarheid en levensduur van goederen

Wet ter bevordering van de herstelbaarheid en de levensduur van goederen - BS 2 mei, p. 48.922