Mobiliteitsindex streng voor Belgische bedrijven: te trage verduurzaming
De gemiddelde Belgische onderneming heeft nog grote stappen te zetten in de verduurzaming van haar mobiliteitsaanpak. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Mobiliteitsindex van Vias en Securex, die ook regionale verschillen blootleggen.
De Mobiliteitsindex bestaat sinds 2024 en toetst het duurzaamheidsgehalte van het mobiliteitsbeleid van een bedrijf af aan de regionale doelstellingen die hierrond zijn geformuleerd. Concreet wordt gekeken naar drie pijlers: elektrificatie van het bedrijfswagenpark, modal shift en minder verplaatsingen. Wie een score van 10 of meer behaalt, duikt onder de benchmark en mag terugblikken op een succesvol vergroeningstraject. Dat is anno 2025 het geval voor amper 12,5% van de Belgische bedrijven, die volgens de analyse van Securex samen een gemiddelde van 3,73 laten noteren. Ruim drie op vier (76%) behaalt momenteel geen 5, laat staan een 10.
Brussel (gemiddeld 5,05) scoort in deze beter dan Vlaanderen (3,7) en Wallonië (3,2). Die resultaten laten zich wellicht voor een stuk verklaren door de verschillen in netwerkdensiteit wat het openbaar vervoer betreft. Dat de bedrijfsmobiliteit duidelijk al het meest groen is in de groot- en centrumsteden, met respectievelijk Oostende en Namen als beste leerlingen van de Vlaamse en Waalse klas, lijkt die hypothese te bevestigen. De onderzoekers pleiten alleszins voor gedeelde inspanningen, met ook een rol voor de politiek. “Overheidsinvesteringen in gepaste infrastructuur zijn een absolute voorwaarde voor succes: bedrijven kunnen dit niet alleen.”
Lees meer