CO₂-uitstoot bedrijfswagens daalt sinds fiscale verstrenging
Twee jaar na de verstrengde fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens is de impact op het Belgische wagenpark onmiskenbaar: de gemiddelde CO₂-uitstoot van bedrijfswagens daalde met 33% sinds 2023. Vandaag rijdt al 27,9% van alle bedrijfswagens volledig elektrisch. Dat blijkt uit een analyse van Acerta Consult op basis van gegevens van 6.700 werkgevers.
De maatregel uit 2023 schrapte stelselmatig de fiscale voordelen voor hybride wagens, met als doel een versnelde elektrificatie van het bedrijfswagenpark. Die koersverandering werpt nu zijn vruchten af. In tien jaar tijd halveerde de gemiddelde uitstoot van 121,24 g/km in 2015 naar 66,57 g/km in 2025.
Opvallend is dat deze vergroening gepaard gaat met een stijging van de gemiddelde cataloguswaarde. Die bedraagt nu 45.221 euro, of 47% meer dan tien jaar geleden. Vooral elektrische SUV's stuwen het gemiddelde omhoog. Voor elektrische wagens alleen steeg de gemiddelde waarde zelfs met 60% over dezelfde periode. Toch blijft de vergelijking tussen elektrische en brandstofwagens complex, nuanceert Acerta: verschillen in verbruik, onderhoud en fiscaliteit maken een rechtstreekse vergelijking moeilijk.
De elektrische wagen is sinds dit jaar voor het eerst de grootste categorie in het bedrijfswagenpark (27,87%), gevolgd door benzine (25,24%), diesel (23,44%) en hybride (23,22%). Volgens mobiliteitsexperten van Acerta zal die trend zich doorzetten en dit ondanks het (intussen door Europa in twijfel getrokken) voornemen van de federale regering om de aftrekbaarheid van hybrides tijdelijk te verlengen.
Lees meer